Herr Fikrys litterære liv

Herr Fikrys litterære liv

Herr Fikrys litterære liv av Gabrielle Zevin er mest sannsynlig en av mine favorittbøker. Ja, jeg leste den nettopp ferdig og har ikke egentlig helt gitt meg selv tid til å fordøye den ordentlig enda, men det føler jeg ikke at jeg trenger heller. Bak på boken står det at den er «en kjærlighetserklæring til bøker og det å lese» og jeg syns det stemmer perfekt 🙂

Boken handler om Herr Fikry, Maya, Amelia, Lambiase og Ismay. Den handler også om Alice bokhandel. Hvis jeg skulle valgt meg ut ett sted å besøke i hele verden, ville det vært Alice bokhandel. Men til samme tid ville jeg vært redd for at den ikke kunne klare å gi meg den følelsen jeg sitter med nå… Den følelsen at jeg har opplevd noe perfekt, og lest det mest fantastiske kjærlighetsbrevet jeg noen gang har vært borti. Bare jeg tenker på boken smiler jeg som en tulling, og tenker at den følelsen er en magisk følelse etter å ha lest en bok. (Jeg vet, det høres ut som jeg er forelsket i boken, godt mulig det stemmer… )

Jeg vil lese boken om igjen, og skrive sitater fra den…

s. 206: Den dagen pappa tok meg i hånden, visste jeg at jeg var forfatter

s. 268: En by er ikke en ordentlig by uten en bokhandel

Forlag: Silke

Sideantall: 272 sider

Kilde: Lånt på biblioteket (men funderer på om jeg skal kjøpe den sånn at den kan stå i bokhylla mi, og jeg kan se på den og bare smile hver dag 🙂 )

2 thoughts on “Herr Fikrys litterære liv

Legg igjen en kommentar

