Battle royale

Battle royale er skrevet av Koushun Takami. Jeg har lest boken en gang før, for en del år siden. Boksirkelen jeg er med i er grunnen til at jeg nå har lest boken igjen. (vanligvis leser jeg ikke bøker flere ganger, det rekker jeg ikke når det er så mange nye gode bøker som hele tiden kommer ut…)

Boken er veldig grafisk og detaljert, noe som gjør den både urovekkende og ekkelt til tider. Men, den er tross alt om barn som dreper andre barn, så der kunne jeg vel ikke forvente noe annet. Første gang jeg hørte om Dødslekene av Susanne Collins, var Battle royale det første jeg tenkte på. Den hørtes jo nesten helt lik ut; ikke så rart ser jeg når jeg leser den på nytt. Det er mye som er likt i de to bøkene. Barn som sloss mot hverandre til døden fordi det bare kan være en vinner; et totalitært regime som styrer alt og ingen kan si noe imot. (eller i teorien kan de si imot regimet, men da ender de som regel opp med å dø…)

Om du syns det er ok å lese detaljert hvordan de dreper hverandre, og mange ganger de døendes siste tanker, vær så god, les boken. Om du syns det er forkastelig å lese en slik bok, la være. Så enkelt er det noen ganger 🙂

Forlag: Damm

Antall sider: 607 s.

Kilde: lånt på biblioteket

Legg igjen en kommentar

