Bare en time til

Bare en time til

Bare en time til er skrevet av Sanne Mathiassen. Dette var en uvanlig bok for meg å lese; lettere realistisk og absurd i skjønn blanding. Jeg husker ikke hva hovedpersonen heter enda det føltes som vi var inni hodet hennes hele boken. Det var ikke vanskelig å skjønne at det var skjedd noe alvorlig, noe de fleste ikke er villige til å snakke om. Hovedpersonen virker til å kun delvis fungere inni en boble. Hun lyver til de fleste.

Lillesøsteren hennes har flyttet inn til tanten i nabohuset, mens hovedpersonen nekter å flytte fra faren sin. Det kan gå dager mellom hver gang hun og faren prater med hverandre. Grunnen er ikke fordi de er sinte på hverandre, men på grunn av det som har skjedd, er det vanskelig å få ordene ut. Hovedpersonen går til psykolog, angivelig for å bearbeide det som har skjedd. Hun møter også på Jonas, som både er veldig tilstede og veldig langt vekk på en gang.

Som sagt, dette er ikke den type bok jeg vanligvis leser. Jeg leste den ferdig for et par dager siden, men jeg har fremdeles ikke klart å helt bestemme meg for hva jeg syns om den. Det er litt som å prøve å følge en delvis redigert tankestrøm med innsmett av verden rundt i rykk og napp. Jeg hadde stadig en følelse av at jeg visste hva det ble snakket om, men så ble jeg usikker igjen. Det var en meget spesiell bok, som jeg håper finner sine lesere, for en stor del av meg har stor tro på denne boken 🙂 (den andre delen av meg er mest forvirret, noe som er tidvis helt normalt for meg…)

Sidetall: 96

Forlag: Cappelen Damm

Kilde: lånt på biblioteket

Legg igjen en kommentar

