Forvandlerne

Forvandlerne

Dette er historien om hvordan gutten Ethan ble til jenta Drew. Forvandlerne er skrevet av T. Cooper og Allison Glock-Cooper. Boken starter med Ethan. Han skal starte sitt første år på high school. Som om det ikke var nok, flyttet familien hans i løpet av sommeren, så han skal begynne på en helt ny skole, et helt nytt sted hvor han ikke kjenner noen. Det er en grunn til at Ethan, moren og faren has flyttet i løpet av sommeren, som ikke Ethan visste om. Ethans største overraskelse første skoledag skjer før han i det hele tatt kommer på skolen. Ethan er ikke Ethan lenger, han er nå forvandlet til en jente og navnet han er tildelt er Drew.

Drew finner ut at faren hennes var en forvandler også. Foreldrene hennes har bare aldri fortalt det til Ethan, jeg mener, de har aldri fortalt det til Drew… Som dere skjønner i starten av boken var jeg stadig forvirret. Ethan refererte stadig til seg selv som Ethan, men også som Drew. Den forvirringen er fullt forståelig og jeg var også litt forvirret i starten. Var det en jente, eller var det en gutt? Jeg vet jo at han startet som jente, men så plutselig var han en hun? En kan bli forvirret av mindre forvirrende ting enn det…

Jeg liker premisset med boken. En helt ny versjon av kjønn og forandring. Hva jeg ikke er fullt så overbevist om er at Drew ser ut til å klare seg forholdsvis fint som jente med en gang. Ja, jeg vet at hun ikke har så stort valg enn å bare «fikse det», men likevel, litt mer forvirring syns jeg ville vært naturlig (vil jeg tro i alle fall).

For meg så handlet boken også mye om det å være en tenåring og prøve å finne ut av hvem du egentlig er som person, og hvem du ønsker å være. Dette er noe jeg tror er vanskelig for de fleste, men med en ekstra utfordring for Drew altså. Det blir jo heller ikke bedre for Drew når hun vet at dette skal skje totalt fire ganger, at hun våkner opp i en helt ny kropp før hun skal ta det endelig valget.

Så, jeg likte denne boken veldig godt. Jeg mener, noen jente-ting kan være forvirrende for meg som er jente fra før av og har vært det hele livet. Bare det at så mange jenter alltid skal gå på do sammen? (jeg er jente, men den har jeg fremdeles litt problemer med å finne noen logisk forklaring på…) Undertittelen på den engelske boken sier «bok en», så jeg regner med at denne blir en serie. Vi får sikkert følge Drew alle gangene hun forvandles. Jeg likte boken, og er glad for at jeg leste den, men for å være helt ærlig så er jeg ikke sikker på om jeg kommer til å lese neste boken. Mesteparten av grunnen til det er at jeg har en litt for lang liste over bøker jeg har lyst å lese. Forrige gang jeg sjekket var listen på 748 bøker…

Antall sider: 312

Forlag: Aschehoug

Kilde: lånt på biblioteket

2 thoughts on “Forvandlerne

Legg igjen en kommentar

