Råta

Råta

Råta er bok nummer to i serien Ravneringene av Siri Pettersen. Jeg leste boken Odinsbarn i julen 2013, og har ventet på fortsettelsen siden det. Jeg elsket Odinsbarn, så jeg både gledet og gruet meg til neste bok i serien; tenk om den ikke var like bra?

Noe av det jeg elsket med Odinsbarn var Hirka, Rime, deres vennskap og Ymslanda. Selv om Ymslanda på mange måter var et brutalt sted, så var det et sted jeg trodde på. Jeg likte at jeg ikke fikk alle detaljer inn med teskje, men at jeg bare måtte henge på i svingene for å få med meg alt.

I Råta trodde jeg fremdeles på Rime, hva som drev han til å gjøre ting han gjorde. Både nebb og sverd. Når det gjelder Hirka i denne boken er jeg faktisk litt mer usikker. Hun var fremdeles en sterk og selvstendig jente, men jeg trodde hun var smarter enn det hun var noen ganger. Ja, jeg vet hun bare er seksten år, men likevel. Med all den kunnskapen hun har, og alt hun sa og gjorde i Ymslanda. Hun hadde noen naive episoder som jeg ikke kjøpte helt, bare nesten. Noe som var veldig synd etter min mening. Jeg likte Stefan, selv om han hadde en tvilsom moral (om noen i det hele tatt), og til tider var en idiot. Men det var likevel noe med Stefan som gjorde at jeg av en merkelig grunn tok meg i å heie på han flere ganger.

Misforstå meg rett, jeg syns dette var en fantastisk bok, men jeg savnet Ymslanda litt. Kanskje det var noe av den følelsen Hirka noen ganger også kjente på…

Nok en gang gleder jeg meg som en liten unge til neste bok i serien. Ja, jeg vet at ventetiden kommer til å bli utrolig lang (ennå lenger enn forrige gang) 😦 men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves 🙂

Antall sider: 496

Forlag: Gyldendal

Kilde: lånt på biblioteket

Legg igjen en kommentar

