Kampen mot superbitchene

Jeg trodde aldri jeg kom til å lese en SÅ rosa bok, men nå er det gjort. Boken jeg leste var Kampen mot superbitchene av A. Audhild Solberg. Ikke det at innholdet var så veldig rosa, men utsiden av boken gjorde meg litt lettere nervøs…

Hadde det ikke vært fordi jeg var på et forlagsmøte og hørte forfatteren fortelle om boken, ville jeg kun sett to ganger på den fordi den var så rosa på utsiden. Hovedpersonen Anne Bea mener selv at hun er nestnest nederst på rangstigen i sjuende klassen hun går i. Hun blir stadig ertet av de kule jentene i klassen, noe som er (for å si det mildt) veldig kjipt. På den annen side er Anne Bea heldig fordi hun har en bestevenn som heter Nils. Disse to står sammen gjennom tykt og tynt. Vennskapet deres er noe av det jeg likte aller best med boken.

Jeg syns forfatteren klarer på en veldig god måte å få fram hvor ekle jenter kan være med hverandre. Hvordan de voksne ikke alltid klarer å sette seg inn i situasjonen til (snart) tenåringer. Hvordan livet noen ganger kan være skikkelig dritt. Men forfatteren viser også hvordan venner stiller opp for hverandre, og støtter hverandre, selv om noen kanskje ville holdt seg unna for å slippe å bli assosiert med de nederst på rangstigen for å slippe å bli mobbet. Etter min mening får forfatteren fram at livet ikke alltid blir magisk bedre selv om man har en ting man er veldig god i. Virkelige venner står sammen i tykt og tynt, og selv ikke superbitcher kan skade slike vennskap 🙂

Sidetall: 235

Forlag: Aschehoug

Kilde: lånt på biblioteket

Legg igjen en kommentar

